(Szenvedély, intimitás, kötődés)

(Robert Sternberg pszichológus szerint a szerelemnek három összetevője van: szenvedély, intimitás, kötődés. Egy érzelmileg teljes szerelemben mindhárom együtt van, de a kapcsolat fejlődése dinamikus; többnyire a szenvedélyt követi az intimitás, majd a kötődés. Jóllehet a szerelemről többféle teória létezik, egy dolog biztosnak tűnik: a filmekben szinte kivétel nélkül e sternbergi séma szerint fejlődnek a szerelmek. Még a B-kategóriás akciófilmekben is. Sőt az akciófilmek szerelmi szálában (szofisztikált kidolgozás hiányában) domborodik ki e séma legtisztábban! A szuperhekus és a bombanő útjai váratlanul találkoznak, és a vonzás törvényei rögtön működébe lépnek. A szenvedély persze sok esetben fojtott, esetleg egyenesen negatív, amennyiben nő és férfi kezdetben ki nem állhatják egymást. (Ám a tapasztalt mozilátogató tudja: rendesen működik kémia.) Az akciófilmek elmaradhatatlan jelente, hogy a nő ellátja a férfi sebét valami átmeneti menedékhelyen (andalító Kenny G opusra); a férfi közben elmeséli múltját, különös tekintettel az apjához fűződő viszonyára, aki lehet a halott felesége is. A dramaturgia szempontjából a jelenet értelme az intimitás, vagyis a kapcsolat elmélyülése. Majd a kötődés. Nincs akcióhős Hollywoodban, amelyik ne vinné sietve a táska pénzt a túszul ejtett nőért cserébe, pedig tudja jól, hogy ezzel csapdába csalják; de a férfinak már nincs választása, nem tudna a nő nélkül élni. Persze a halált megvető bátorság elnyeri jutalmát: a sérüléseitől sántikáló férfi a bombanőbe karolva távozik a végső leszámolás helyszínéről, miután vérfürdőt csapva lemészárolta a teljes helyi maffiát. És a szerelem kiteljesedett.)

Címkék: (...)