Az ember jogairól

Egy kis libertárius eszmefuttatás olvasható az ember jogairól  A Szabadság Filozófiája facebook oldalon, amihez magam csak annyit jegyeznék meg, hogy minden jog értelmezhető tulajdonjogként, amennyiben a tulajdonjog eredendően a dolog feletti rendelkezés jogát jelenti. Az alapvető emberi jogok is levezethetők abból az elgondolásból, miszerint mindenki saját életének kizárólagos tulajdonosa, így kizárólagosan rendelkezik a teste és lelke fölött. Mert hát miért is nem vehetem el valaki más életét? A válasz nagyon egyszerű: mert nem az enyém. Én magam nyugodtan kiugorhatok az ablakból és szétloccsanthatom a testemet az aszfalton, mert az én testem az enyém, ergo azt csinálok vele, amit akarok. Más ember testét viszont nem loccsanthatom szét az aszfalton, mert az meg nem az enyém. És ennyi.  Valójában ugyanazon az alapon nem törhetem össze valaki más csontjait, amiért a kocsiját sem. Mert nem az enyém. Miért nem erőszakolhatok meg pl. egy nőt? Mert a nő teste nem az enyém, ezért nem is rendelkezem fölötte. A nő rendelkezik fölötte, mert az övé. És persze ugyanezért nincs joga senkinek megerőszakolni engem. Mert az én testem meg az enyém, én döntöm el, mi történjék vele. A nőt ugyanazon okból nem vihetem el egy körre a beleegyezése nélkül, amiért a kocsiját sem vihetem el. Mert nem az enyém. Egy nő megerőszakolása azt jelenti, hogy elvitatjuk a nő jogát, miszerint kizárólagosan rendelkezik a teste fölött, vagyis elvitatjuk, hogy a teste csakis az övé. A nemi erőszak a tulajdonjog megsértése. A nemi erőszakot elkövető férfi azt mondja a nőnek: a tested nem a tiéd, hanem az enyém. A gyilkos azt mondja az áldozatnak: az életed nem a tiéd, hanem az enyém. Az élethez való jog is tulajdonjog. Az alapvető emberi jogaim pedig egyetlen dolgot jelentenek: nem vagyok a másé. Az emberi méltóság egyetlen dolgot jelent: nem azért létezem, hogy puszta eszköze legyek valaki más céljainak, – nem vagyok a másé. A libertáriusok szerint nincs egyéb jog a tulajdonjogon kívül, aminek alapja az ön-tulajdonlás. A testem és a lelkem veleszületett tulajdonom, ezért kizárólagos joggal rendelkezem az életemről, vagyis az önrendelkezés joga veleszületett jogom, pusztán azon tény által, hogy senki sem születhet az én életemre helyettem. Minden máshoz viszont mások önkéntes hozzájárulása szükséges.

Címkék: jog szabadság