A szegények iskolája
Az élethez pénz kell. Következésképp, akinek nincs pénze, az nem is él igazán. Ámde az ember életre van ítélve, ha van pénze, ha nincs. Így aztán rögvest föl is merül a kérdés: hogyan éljen az ember, ha nincs pénze élni? E kérdést boncolgatja Márai Sándor 1933-as A szegények iskolája című kötete, ami egy 160 oldalas keserédes nagyesszé. A mű stílusa szatirikus, ironikus és sziporkázóan humoros. Talán nem követek el túlzott indiszkréciót önmagammal szemben, ha elárulom, hogy olvasás közben több ízben hangos nevetésen kaptam magam. De csak azért, hogy a következő pillanatban kicsit meg is keseredjék a számban. A szatirikus stílus - és ebben legfőbb erénye - lehetőséget teremt nyíltan szólni mindarról, amit bár mindenki tud, de amiről mégis többnyire szemérmesen hallgatni szokás. Márai sem röstelli leírni, hogy a boldogsághoz pénz kell, és így a szegények boldogtalanságra vannak ítélve. Pénz kell a kalandhoz, szerelemhez, szórakozáshoz, utazáshoz, művelődéshez, szépérzékhez, pihenéshez stb., és akinek nincs pénze, az csak legfeljebb imitálhatja mindezeket, vagyis az életet. Kár is ezt szépíteni. Egy csóró férfinak az a sorsa, hogy számolgassa, mibe kerül a randevú. Hazugság lenne tagadni. De Márai kötete hemzseg az olyasfajta szarkasztikus megállapításoktól is, hogy a szegények valójában nagyobb ínyencek, mint a gazdagok, mert míg a szegények az összes pénzüket ételre költik, addig a gazdagok a pénzüknek csak egy részét, vagy hogy a szegények igazi társasági lények, néha hatan is képesek aludni egy szobában. Mindazonáltal Márai legtöbbször hajlamos az abszurdig fokozni az iróniát, minek következtében humora kevésbé halálos. Amikor pl. arról ír, hogy a szegénység az ember természetes létállapota, már-már ontológia szubsztanciája, amit az is megerősít, hogy az állatok is szegények. (A növényekről már nem is szólva.) Vagy hogy a szegények fölöttébb lusták, amit mi sem bizonyít jobban, mint az, hogy már az ókori fáraóknak is korbáccsal kellett verni a szegényeket, hogy végre dolgozzanak. Megint máskor a humor már-már egészen ártatlan: a nők imádnak vásárolni, ami túltermelési válságok idején kifejezetten hasznos. De a kötetből megtudhatjuk azt is, hogy a franciák főként bort isznak, és ennek köszönhetjük, hogy megajándékozták a világot az emberi jogokkal, hiszen elképzelhetetlen, hogy egy olyan nép, amelyik évszázadokon át csak tejet vagy narancslevet iszik, hasonló teljesítményre legyen képes, mint a francia forradalom. De vissza az eredeti kérdéshez! Hogyan élje túl az ember azt, hogy nincs pénze élni? Hogyan lehet elviselni az élet nélküli életet? A szegény szerezzen be cselédcsengőt, javasolja Márai, és csak akkor csengessen vele, amikor azt kívánja jelezni a cselédnek, hogy most inkább ne jöjjön be, mert épp nem alkalmas. Illetve fohászkodjék sűrűn istenhez. A szegényt többnyire úgyis csak az isten hallgatja végig. Ráadásul még le is tegezheti. Mást úgysem. Egyszóval, a pénztelenséget leginkább gáláns távolságtartással, jókedélyű humorral, iróniával, szarkazmussal vagy épp cinizmussal lehet csak elviselni. Mikor mennyire fáj.